Piloti z obou stran hranic létali společně

Sportovní i osobní kontakty členů Slezského aeroklubu Zábřeh a polského Aeroklubu Rybnickiego Okręgu Węglowego jsou již dlouholeté. Letos, v roce 2025, však dostaly nový rozměr – díky projektu Program Interreg Česko – Polsko 2021–2027 / Program Interreg Czechy – Polska w okresie 2021–2027, který je součástí Fondu malých projektů v Euroregionu Silesia.

„Pro zjednodušení jsme mu říkali Slezské nebe. Ne, nebojte se, nejedná se o vaření tradiční regionální speciality s tímto názvem, ale o společný letecký výcvik bezmotorového i motorového létání. Celý projekt byl postaven na šesti společných akcích, které se konaly střídavě ve druhém a třetím čtvrtletí roku na letištích obou klubů. Počet pilotů, kteří vždy zavítali na partnerské letiště za hranicemi, se pohyboval mezi 12 a 16. Během těchto setkání se naši i polští piloti vzájemně učili a předávali si zkušenosti při létání i běžné činnosti na letišti,“ shrnul základní myšlenku projektu instruktor létání Slezského AK Evžen Rychlík.

Hned čtyři setkání se uskutečnila pro plachtaře – tedy piloty bezmotorových letadel, kluzáků a větroňů. Ti „pilovali“ své dovednosti střídavě dvakrát na letišti v Dolním Benešově a dvakrát v Rybniku.

„Plachtaři si procvičovali starty navijákem a učili se hlavně správné rozpočty na přistání, protože létali v místech, kde běžně nelétají a kde neměli přistávací postup zafixovaný. To je důležité nejen při přistání na jiném letišti, ale hlavně v případě, kdy je z různých důvodů nutné přistát mimo plochu – například v poli,“ popisuje jeden z námětů společných tréninků další z instruktorů aeroklubu Jaroslav Fojtek.

Letci obou aeroklubů využili také možnost vyzkoušet si letouny, které sami běžně neprovozují. Polští kolegové ocenili v Dolním Benešově legendární Blaníky a několik z nich projevilo zájem o tzv. „typovku“, tedy získání oprávnění létat na tomto typu. Podobně tomu bylo i v Rybniku, kde si naopak členové Slezského aeroklubu vyzkoušeli polské kluzáky.

V červenci se na letišti v Zábřehu u Dolního Benešova uskutečnilo společné letní několikadenní soustředění, kterému letos přálo i počasí. „Naše letní soustředění je už také určitou tradicí a jsme rádi, že se k němu letos připojili i letci z Rybniku. Měli jsme tu šest nových pilotních žáků ve výcviku, další dokončovali loni zahájený elementární plachtařský kurz a všichni se mohli setkat se zkušenými piloty z obou zemí, kteří už mají nalétáno mnoho hodin a často i zkušenosti ze závodů. Nešlo však jen o předávání zkušeností, které jsou spolu s praktickým létáním velmi cenné, ale také o motivaci začínajících pilotů, kteří se jednou mohou stát třeba plachtařskými reprezentanty,“ komentuje soustředění dolnobenešovský instruktor.

Projekt ale nebyl zaměřen pouze na plachtaře – zapojili se i motoráři, tedy piloti motorových sportovních letadel. Kolegové z Polska patří ke světové špičce v tzv. navigačním létání, které má pevné zázemí právě v Rybniku. Piloti se společně připravovali na soutěže v přesnosti přistání. Tato disciplína spočívá v tom, že se pilot snaží dotknout podvozkem země co nejblíže vyznačené čáře, a to jak s běžícím, tak i s vypnutým motorem.

„Stejně jako u plachtařů, ani tohle není jen pro zábavu – jde o trénink situací, kdy letadlu může selhat motor a pilot musí přistát mimo letiště, často v neideálních podmínkách. V takovém případě je třeba zachovat chladnou hlavu a správně odhadnout místo přistání podle rychlosti, výšky a dalších okolností. Bezpečnost je vždy na prvním místě,“ vysvětluje vyšší smysl setkání českých a polských sportovců Evžen Rychlík.

Díky realizaci projektu si sportovní letci zlepšili své dovednosti a zároveň se lépe poznali se svými kolegy zpoza hranic. Seznámili se i s předpisy platnými na obou stranách a s postupy, které musí piloti dodržet při přistání na cizím letišti. Setkání pilotů byla zároveň atraktivní i pro veřejnost – rybnický aeroklub používá k výcviku i létání jiná letadla než ten zábřežský, a tak bylo na co se dívat. Na své si přišli i spotteři, tedy nadšenci letecké fotografie.

Už při akci samotné se objevilo několik zájemců, kteří projevili zájem o plachtařský nebo motorový výcvik. Plachtaři startují nový rok tradičně v lednu teoretickým kurzem, na který, až počasí dovolí, naváže praktické létání s instruktorem. Ti, kteří chtějí naopak proniknou do létání s motorovým letadlem, mají možnost oslovit členy aeroklubu kdykoli během roku. Více informací každý najde na webu aeroklubu www.lkza.cz, kde jsou umístěny také možnosti přihlášení se k seznamovacím letům podle vlastního přání. 

Nejnovější příspěvky

© 2025 LKZA. Všechna práva vyhrazena.
Photo by: Pavel Hon | Archiv AK
Vytvořil