Něco z historie

Historie parašutismu

První zmínky parašutismu se datují do 10. století našeho letopočtu kdy začali používat padáky v jednoduché formě již Číňané a skákali zatím z nevelkých výšek. Za duchovního otce padáku se považuje Leonardo Da Vinci, který vymyslel již propracovanější formu, kdy se potáhl dřevěný rám plachtou ve tvaru pyramidy. Sám však nikdy svůj vynález nevyzkoušel a na první veřejné předvedení padáku si musel svět počkat až do roku 1783. Tento seskok uskutečnil Francouz Louis-Sébastien Lenormand s padákem podobným tomu od Leonarda Da Vinci.

V dalších letech prošly padáky překotným vývojem a již v roce 1797 předvedl francouzský vynálezce Jacques Garnerin seskok s hedvábným padákem bez podpěr. Tento padák byl nejen mnohem lehčí, ale také pevnější a skladnější. Jacques Garnerin se proslavil svými seskoky z horkovzdušných balónů. Těmito seskoky a následnými hladkými přistáními demonstroval Garnierin před širší veřejností bezpečnost seskoků a stal se tak první známou postavou parašutismu.

Velký rozmach parašutismu se objevil na začátku 20. století v době, kdy bratři Wrightové vynalezli první letadlo. První seskok z letadla uskutečnil Grant Morton v roce 1911 nad Venice Beach v Kalifornii. V té době ještě skákal s padákem složeným v náručí, který po výskoku z letadla vyhodil do vzduchu. Na konci téhož roku však ruský vynálezce Gleb Kotelnikov vynalezl první padák schovaný v pouzdře připevněném na těle skokana. Tento padák se stal předkem všech moderních padáků. První aktivní padák uschovaný v batohu na zádech skokana si nechal v roce 1913 patentovat Slovák Štefan Banič. Po tomto vynálezu začala padákem skákat i širší veřejnost, fandové do létání a dokonce i ženy. Však není divu, že tento adrenalinový sport byl velkým lákadlem a novinkou v době rozmachu letectví a letecké techniky. První ženou, která seskočila z letadla, se stala Georgia Broadwicková v roce 1913 a následující rok již bravurně předváděla kaskadérské lety volným pádem.

Další zdokonalování padáků a techniky proběhlo za 1. Světové války, kdy padáky sloužily primárně jako záchrana pro vojáky umístěné v pozorovacích balónech. Po skončení války, zároveň s hromadným zařazováním letadel do vybavení armád světových velmocí, se dočkaly překotného vývoje i padáky pro piloty a samozřejmě i pro nově vznikající vojenské oddíly výsadkářů. Ti hráli významnou roli již během 2. Světové války, kdy byli hromadně shazováni do týla nepřítele během invaze spojenců v Normandii. Po druhé světové válce se začíná padák využívat i pro sportovní účely.

článek převzat z internetu

Něco z minulého století, aneb jak se skákalo za svazarmu – fotografie

historie 1  historie 2  historie 3  historie 4  historie 5  historie 6  historie 7  historie 8  historie 9  historie 10  historie 11  historie 12  historie 13  historie 14 historie 15  historie 16  historie 17  historie 18  historie 19  historie 20
Za tyto fotografie děkujeme Karlu a Slávce Geyerovým, kteří kdysi na letišti v Zábřehu u Hlučína skákali. Možná se někteří na těchto fotografiích poznáte Wink.

Sunday the 20th. Webadmin Hana 2016